وزیر علوم: لایحه “مقابله با تقلب در تدوین پایان‌نامه” به مجلس می‌رود

امروز خبری با مضمون مقابله با تقلب علمی در خروجی رسانه ها قرار گرفته است که آن را از قول وزیر علوم بیان کرده اند.

متن خبر به شرح ذیل می باشد:

وزیر علوم، از تدوین لایحه‌ای با هدف جلوگیری از خرید و فروش پایان‌نامه و دزدی‌های علمی خبر داد و گفت: با تصویب این لایحه حاشیه امن از اساتید٬ دانشجویان و اصناف متخلف در زمینه سرقت‌های علمی سلب می‌شود

‌ رضا فرجی‌دانا از تدوین لایحه‌ای با هدف جلوگیری از خرید و فروش پایان‌نامه و دزدی‌های علمی در وزارت علوم خبر داد و گفت: با توجه به وجود خلاء قانونی در برخورد با دزدی‌های علمی، تدوین این لایحه در دستور کار دولت قرار گرفته است.

او با انتقاد از خلاء قانونی موجود در برخورد با اصناف متخلف در بحث فروش پایان‌نامه و مقالات علمی گفت: در حالی که قوانین انضباطی برای استاد و دانشجوی متخلف در زمینه علمی از سوی وزارت علوم وجود دارد و با مکانیزم‌های آموزش عالی با آن‌ها برخورد می‌شود، اما قانونی برای برخورد با اصناف متخلفی که اقدام به فروش پایان‌نامه و معامله مقالات علمی می‌کنند، وجود ندارد.
وزیر علوم ادامه داد: تدوین لایحه برخورد با تقلب در پایان‌نامه‌ها، برای مقابله با جعل مقاله٬ تز و پایان‌نامه و اصلاح شرایط موجود صورت می‌گیرد.

فرجی‌دانا با بیان اینکه باید با کسانی که در جامعه از مکان کسب‌شان برای خرید و فروش پایان‌نامه یا جعل مقاله سوء استفاده می‌کنند، برخورد قاطع صورت بگیرد٬ گفت: این ضعف قانونی در برخورد با متخلفان علمی در وزارت علوم مطالعه و ماده‌ واحده‌ای تدوین شده است که اگر سیر قانونی خود را طی کند، برای تصویب نهایی به مجلس ارجاع خواهیم کرد.
او یادآور شد:‌ با قانونی شدن لایحه برخورد با تقلب در پایان‌نامه‌ها، از تخلفات علمی در محیط دانشگاه و خارج آن جلوگیری می‌شود.

اما ای کاش به جای لایحه مقابله با تقلب علمی ابتدا لوایحی برای ارتقا سطح دانش منتقل شده به دانشجو و پیرو آن مکانیزیمی برای ارزیابی درست دانش دانشجو و پس از آن نیز لایحه ای برای جذب دانشجو در بازار کار به مجلس ارائه می شد.

بدیهی است اگر وزارت علوم به تعقیب و پیگرد همه موسسات و افراد که به نظر ایشان متقلب هستند بپردازد باز تضمینی وجود ندارد که تقلب علمی و کپی برداری از بین برود.

تنها نتیجه طرح لوایح این چنینی خوشنودی افرادی مانند آقای قدسی (مدیر وبلاگ استادان علیه تقلب) و امثالهم می باشد و هیچ نتیجه مثبت دیگری متناسب با حجم اقدامات پیرامون آن نخواهد داشت.

در پایان هم مجدداً اعلام می گردد به هیچ روشی نمی توان از کپی برداری و تقلب به صورت کامل و حداکثری جلوگیری کرد اما می توان با ارزیابی صحیح و ایجاد انگیزه برای دانشجو میزان تسلط دانشجو را بر علم افزایش داد.

رشته های فعال
  • کشاورزی
  • مهندسی کشاورزی
  • زیست شناسی
  • هنر
  • هنرهای تجسمی
  • علوم انسانی
  • معماری
  • مهندسی معماری
  • عمران
  • مهندسی عمران
  • ژنتیک
  • نانو
  • بازرگانی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت دولتی
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بانکی
  • مدیریت تکنولوژی
  • مدیریت زنجیره تامین
  • داده کاوری
  • برنامه ریزی
  • مدیریت پروژه
  • سیستمهای اطلاعات مدیریت
  • مدیریت دانش
  • مدیریت بهره وری
  • مدیریت فروش
  • مدیریت اجرایی
  • مدیریت آموزشی
  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • مدیریت بیمه
  • مدیریت جهانگردی
  • مدیریت ریسک
  • مدیریت حمل و نقل
  • علوم تربیتی
  • مهندسی آب
  • مدیریت بحران
  • مدیریت منابع انسانی
  • صنایع
  • مهندسی صنایع
  • حسابداری
  • آمار
  • شیمی
  • مهندسی شیمی
  • پتروشیمی
  • نفت
  • مهندسی نفت
  • معدن
  • مهندسی معدن
  • کامپیوتر
  • مهندسی کامپیوتر
  • فناوری اطلاعات
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • تحقیق در عملیات
  • زمین شناسی
  • اقتصاد
  • انرژی
  • مکانیک
  • مهندسی مکانیک
  • مکاترونیک
  • برق
  • مهندسی برق
  • الکترونیک
  • محیط زیست
  • زیست شناسی
  • بیولوژی
  • میکروبیولوژی
  • متالوژی
  • مهندسی متالوژی
  • مواد
  • ریاضیات
  • نجوم
  • پزشکی
  • بهداشت حرفه ای
  • صنایع غذایی
  • دندان پزشکی
  • مغز و اعصاب
  • پرستاری
  • سلامتی
  • داروشناسی
  • داروسازی
  • فیزیک
  • فیزیک هسته ای
  • فیزیک کوانتومی
  • ابزار دقیق
  • مهندسی پزشکی
  • ستاره شناسی
  • علوم اجتماعی
  • دامپزشکی
  • فقه
  • مدیریت دولتی
  • حقوق

پرسش و پاسخ




8 + = 9